Final Fantasy VIII Remastered review – Verliest niets van zijn pluimen

Hoewel de naam anders doet vermoeden, kent de oorspronkelijke Final Fantasy al veertien opvolgers. Ben je een kind uit de jaren negentig, dan ben je er op één of andere manier al wel eens mee in aanraking gekomen. Al was het maar de buurjongen met dikke brilglazen die stond te verkondigen hoe geweldig de reeks wel is. Die gebrilde geek is nu 33, vader van twee en kan dankzij een opgekuiste versie van Final Fantasy VIII de gloriejaren opnieuw beleven.

Net zoals vroeger

Maar de kans is minstens even groot dat je liever wegbleef van al dat Japans geweld en je uren liever spendeerde met iets toegankelijkere iconen als Lara Croft of Crash Bandicoot. Om de credits van een Final Fantasy over het scherm te zien rollen, is een investering van gemiddeld vijftig uren verplichte kost. Final Fantasy VIII is een vreemde eend in de bijt, dat in 1999 voor een stijlbreuk zorgde door af te stappen van de cartooneske tekenstijl. Het traditionele verhaal over liefde en verraad, uit de kluiten gewassen monsters en de typerende wapens en magie bleven doorheen de reeks wel behouden.

Tegenover het origineel is inhoudelijk bitterweinig verandert. Je bestuurt voor een groot deel van de game protagonist Squall, een norse soldaat met een missie. Onderwerg verzamel je items om je aanvalstechnieken te verbeteren en vecht je tegen monsters. Het gebeurt overigens ook allemaal in de old fashion way. Je kiest om de beurt een aanval en wacht nadien op die van je tegenstander. Deze turn-based stijl is typisch aan de jaren negentig. Als je een liefhebber was, of een fan bent van Japanse rollenspellen tout court, dan zal je hier nog steeds fan van zijn. Geen enkele andere RPG was sfeervoller dan Final Fantasy VIII.

Personages zijn scherper

Door het gigantische succes van FFVIII, werd er besloten om het spel opnieuw uit brengen voor de huidige generatie spelconsoles. Niet zomaar een heruitgave, maar een opgepoetste versie met Full HD-graphics en een handvol nieuwe features. De personages zijn nu een stuk scherper, de achtergronden bleven daarentegen onveranderd, net zoals de cinematische tussenfilmpjes. De graphics gaan vergelijken met de nieuwe Final Fantasy-games is dus geen goed idee. Het blijft duidelijk dat deze versie afkomstig is uit het tijdperk van de allereerste PlayStation.

Final Fantasy VIII

Om de instapdrempel te verlagen, kan je voortaan werken met de Battle Assist die gevechten er een stuk makkelijk op maakt. Je kan er ook voor kiezen om niet automatisch meer op tegenstanders te stuiten wanneer je de wereldmap verkent en de snelheid op te krikken. Gevechten zullen daardoor minder lang duren. In vergelijking met het origineel ben je nu er dus een stukje sneller klaar mee. Ideaal voor geeks van 33 of jongeren met veel tijd.

Conclusie

Wie voorbij de verjaarde graphics en onsympathiek hoofdpersonage kan kijken, zal zich ook nu nog vermaken. Final Fantasy VIII heeft niets van zijn charme verloren en is nog altijd één van de meest geslaagde RPG’s ooit. Een dikke aanrader.

Final Fantasy VIII Remastered is nu uit voor Switch, PS4 en Xbox One.

★★★★☆