Crash Team Racing: Nitro-Fueled (PS4) review – Klassieke kartgame herleeft

We herinneren het ons nog alsof het gisteren was. De flesjes gif, rollende bommen en raketten vliegen ons om de oren terwijl we afstand proberen nemen van knotsgekke figuren uit het Crash Bandicoot-universum. Het is een geschenk uit de hemel dat we die gloriejaren andermaal kunnen beleven met een opgepoetste versie van Sony’s beste kartgame ooit. Crash Team Racing is de naam. Wij waren fan en zijn dat nog steeds.

Wanneer je CTR op de testbank legt, komt Mario Kart steeds over de schouder meekijken. Benieuwd wat er te vertellen valt over een kartgame die in grote lijnen een gelijkaardige opzet heeft. Je scheurt over een parcours en maakt het leven van je opponenten zuur door middel van een handvol power-ups. De verschillen worden gemaakt door shortcuts en handigheden als boost pads, schansen en vaardigheden om een bocht zo goed mogelijk te nemen. De medailles worden aan de eindmeet uitgedeeld, maar ook naast de racebaan vallen er genoeg prijzen te pakken op vlak van game modi, unlockables en online multiplayer. Mario kijkt nog steeds mee.

CTR: Nitro-Fueled is meer dan een opgesmukte versie van de originele games op PSone en PS2. De beste elementen uit de twee titels werden verzameld en we kunnen elkaar nu online het leven zuur maken tijdens races of tijdens een vuurgevecht in de Battle-modus. Daarin merk je een groot verschil tussen de ervaren rotten en gamers die voor het eerst kennismaken met de reeks. Wij bengelen daar tussen.

Op avontuur

Online valt er dus serieus wat lol te beleven. Offline zal je het meeste uren spenderen in de Adventure Mode. Om de snode plannen van de ultieme badguy Nitros Oxide te dwarsbomen (hij wil de wereld in een gigantische parkeerplaats veranderen, je leest het goed), kan je in een afgesloten wereld klassieke races rijden en inéén-tegen-ééngevechten eindbazen op de korrel nemen. Win je deze, dan speel je de volgende races vrij. Na een drietal uurtjes zou je mits wat skills de eindgeneriek over het scherm moeten zien rollen.

Een pareltje

De makers zijn erin geslaagd om de game een fantastisch mooie facelift te geven en tegelijkertijd toch de spirit van het origineel weten behouden. Wanneer we weer even de vergelijking maken met Mario Kart, en dan vooral de meest recente op de Switch, dan is het duidelijk dat de loodgieter aan het langste eind trekt. De tracks van CTR zitten simpel in elkaar en brengen minder variatie. Inhoudelijk blijft het een klassieker zonder al te veel nieuwe toevoegingen op het parcours.

Hoe je het ook draait of keert, Nitro-Fueled is een heerlijke kartgame die ons nostalgische zieltje doet glimlachen. Die lach verdwijnt enkel van ons gezicht wanneer we een bliksem op ons afgevuurd krijgen of in de laatste meters voor de finish door een raket nog buiten het podium vallen. De game verschijnt voor de Switch, PS4 en Xbox One en raden we vooral voor de twee laatste aan. Op de Switch blijft Mario Kart zonder enige twijfel de absolute racekoning.

★★★★☆