Joker (cinema) review – Een vat vol emoties

Na maanden streepjes zetten, is de veelbelevonde Joker gearriveerd. De film maakte duidelijk heel wat los na de trailer en prikkelde velen die uiteindelijk ook in de filmzalen zullen belanden. Een verhaal rond de Joker, een schets van de achtergrond die moet leiden naar het heden. Naar de Joker die we alllemaal kennen.

Joaquin Phoenix neemt de rol op zich. Online werd snel duidelijk dat dit een geslaagde keuze was van regisseur Todd Philips. Todd had op voorhand al verklaart dat ze zullen afwijken van enkele zaken, waardoor de film geschreven werd enkel en alleen in functie van het personage dat Joaquin Phoenix op het doek zal brengen. Hiermee bedoelde hij dat je geen typische Batman vs Joker film moet verwachten. Dat blijkt uiteindelijk ook de kracht van de film te zijn.

De film begint meteen met het schetsen van het personage, hierbij gaat het zeker geen moeilijke thema’s uit de weg. De film is direct, het toont de pijnpunten van de leefwereld van Gotham. Desondanks houdt de film je hand niet vast en daagt het je uit de film te interpreteren om zo de puzzelstukjes naast elkaar te kunnen plaatsen. Hier blinkt de film in uit, het tempo is zeer langzaam. Dit is ook nodig omdat de verandering in de Joker niet in een vingerknip gebeurt. De Joker werd gevormd door de ervaringen in zijn leven en dat heeft nu eenmaal tijd nodig.

Spontane Humor

De film liet de zaal meerdere keren lachen door het publiek op onverwachte momenten met geniale stommiteiten vast te nemen. Dit wordt telkens zo goed uitgevoerd dat zelfs een schaterlach niet zo ver weg blijft. Zo klinkt de zaal bijna net zoals de Joker zelf. Qua shots heeft de crew zeer sterk werk geleverd. De film heeft een duidelijke stijl en daar wijkt het niet van af. Dit maakt het een steeds sterker wordend geheel.

De acteerprestraties van heel de cast zijn zeer sterk. Joaquin heeft wederom een topprestatie neergelegd. Gedurende de film heb je als kijker steeds meer het gevoel dat hij de juiste keuze was voor deze film. De manier waarop hij de Joker verbeeldt is ongezien. Het is een andere Joker die toch weer een beetje aan de gekende Joker doet denken. Dat was ook de premise van de film. Hier krijgt het gehele team een pluim voor. Ook de relatie tussen Arthur Fleck en zijn moeder is zeer mooi in beeld gebracht. Het is geen typische relatie die je in films ziet, integendeel. In het algemeen is de film een vat vol emoties. Het is geen superheldenfilm, het is een film over een mens, iemand zoals jij en ik.

Conclusie

De film is een must-see voor liefhebbers van de jokers. Voor filmliefhebbers is het eerder een topfilm. Een rollercoaster zonder bescherming. De uitwerking is zeer sterk hierdoor merk je dat de film met zeer veel liefde is gemaakt. Niets voelt echt cliché aan wat een uniek gegeven is in deze hollywood tijden. Joker neemt je vanaf de eerste seconden tot het einde. De kans is groot dat je gekluisterd naar het scherm staart en gehoorzaam blijft volgen om zo steeds meer antwoorden te krijgen op de vragen die je begint te stellen. Het gebruikmaken en afwijken van canon is net datgene wat deze film zo goed maakt. Het is geen film die gemaakt is om puur geld op te brengen, dit is een film die gemaakt is omdat dit verhaal verteld moest worden.

★★★★★